Всяко четвърто дете спира да учи след VII клас

Почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен. От преминалите в средно образование успяват да завършат около 89%. Налице е сериозен и растящ проблем с ранното отпадане на българските ученици от образователната система, се казва в нов доклад на мрежата от организации „Образование България 2030“.

Според анализа на данните, събрани от НСИ, Евростат и официалните европейски институции, делът на преждевременно напусналите системата на образованието у нас расте трайно от 2012 г. насам. Най-откъсната е групата на децата от ромски произход. По-малко от половината от ромските деца – 42%, са обхванати от предучилищното образование, а други над 23% от тях никога не тръгват на училище.

Състоянието на образователната система показва още много проблеми. Не се отделят достатъчно пари за сектора – разходите за него са 9.8% от БВП при средно за ЕС 10.3%. „Същинският проблем е, че тези средства не се разходват рационално“, обясни Златка Димитрова, един от авторите на доклада, за „Дневник“. По думите й със сходен ресурс други страни в Европа постигат много по-добри резултати от тези, които показват българските ученици. Осезаем е например дефицитът на иновативни учители.

Същевременно 40% от 15-годишните в България са функционално неграмотни, т.е. не могат да четат, пишат или смятат или поне не могат така, че да се справят в ежедневието. Дори когато завършат, една трета от младите българи не могат да демонстрират умения или нямат мотивация, за да се реализират. Около 35% от наскоро завършилите (в последните 3 години) не са заети на пазара на труда.

d-stamatov

Стаматов: Вслушахме се

Средствата, които са предвидени за стипендии на ученици с ромски произход, са осигурени от Ромския образователен фонд. Тези стипендии, които идват оттам, ще бъдат дадени на децата, а държавната субсидия ще бъде предназначена за учителите – за по-качествено обучение на тези по-изоставащи деца.

Това обясни отново зам.-министърът на образованието Диян Стаматов за пренасочването на планираната помощ от децата към учителите. Идеята държавата да финансира месечни стипендии на 700 деца от ромски произход за две години беше посрещната остро от родители и граждани.

На въпроса защо министерството първо подкрепи идеята, а след това се отказа от нея Стаматов отговори: „По-скоро се вслушахме в гласовете на различни групи хора в цялата страна и в това аз лично не намирам нищо лошо. Ние сме в един много дълъг преход, в който трябва да се вслушваме винаги в гласа на всеки“.

Той изтъкна, че образованието е приоритет за правителството, което е предвидило увеличение на бюджета на МОН за догодина със сума, каквато няма за никое друго ведомство – 223 млн. лв. От тях 20 млн. лв. ще са за обучения и квалифициране на учителите в модерни и иновативни методи на преподаване.

Източник: Капитал.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.