МОН затяга контрола върху квалификациите

Атестирането на педагогическите специалисти вероятно ще бъде отложено


По-строг контрол върху квалификациите на педагогическите специалисти предвижда да започне скоро Министерството на образованието и науката. Целта е да се прекратят практики за фиктивно провеждане на квалификации, да се повиши качеството на обученията и те да са ориентирани към истинските нужди на учителите. Това стана ясно от отговорите на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков на актуални въпроси, отправени от членове на Парламентарната комисия по образованието и науката.

„Оказва се, че по отношение на квалификацията на учителите имаме проблем. Затова Министерството ще засили контрола върху тях. Искаме да направим и промяна в предлаганите обучения, както и да се актуализира регистърът за тях, така че педагозите да бъдат насочвани към полезни за тях обучения и квалифицирани обучители“, отбеляза министър Денков.

В отговор на въпрос той обяви още, че предстои и разговор по темата за квалификацията на педагогическите специалисти в детските градини и училищата и с висшите училища, които обучават такива. В центъра на вниманието ще бъдат програмите за подготовка на педагозите.

Попитан от народните представители, министър Денков коментира, че от съдържателна гледна точка е необходимо и отлагане на атестирането на педагогическите специалисти. „Не бих форсирал процес, за който не съм убеден, че ще се реализира правилно“, заяви той. По темата предстоят разговори за необходимите промени в Закона за предучилищното и училищното образование и наредбите към него, така че инспектирането и атестирането да протекат безпрепятствено.

„Дуалното обучение е същината на професионалното образование.

Неслучайно последното е определено като приоритет на МОН за настоящата година“, коментира в отговор на друг въпрос просветният министър. И припомни, че за да има развито дуално обучение, са необходими готови за партньорства работодатели. По думите му екипът на МОН ще надгражда постигнатия в последните години напредък. За съжаление, пандемията възпрепятства развитието на дуалното обучение. „Вече се срещнахме с работодателите и директорите на професионални гимназии, за да обсъдим текущите проблеми. Диалогът ще продължи“, заяви министър Денков. Информира, че съвместно с министерствата на икономиката и на иновациите е започнат разговор с инвеститори, които са силно заинтересовани от равнището и качеството на образование в страната. Министърът отбеляза още, че по Плана за възстановяване и устойчивост се предвиждат средства за развитието на професионалното образование. Усилено се работи и по подготовката на финансирането на 24 професионални гимназии – хъбове, които ще подпомагат развитието на обучението и на регионалния бизнес.

Министър Денков обърна внимание и на появата на нездрава конкуренция между професионални гимназии, които привличат ученици с атрактивни като наименования специалности. „Ще се опитаме да променим това и акцентът да бъде върху съдържанието и възможностите за реализация. Трябва да направим така, че да има съответствие на предлаганите специалности и класификатора на професиите“, категоричен е той.

Относно използването на тестове в училищата министър Денков посочи, че те са една от мерките за ограничаване разпространението на коронавируса. „Ако няма тестове, нашето добро желание децата да учат присъствено, може да доведе за дни до заразяване на цели училища и до прекъсване на обучението“, отбеляза той. По думите му с нарастването на сегашната вълна на заболеваемост десетократно са се увеличили и позитивните тестове на ученици, което показва, че те работят.

„Грижата за здравето на децата е и грижа за тяхното образование“, заяви министър Денков. Той бе категоричен, че не е издавана заповед за задължително присъствено изпитване в края на срока на учениците, които са се обучавали онлайн по обективни причини или по желание на своите родители.

Просветният министър информира членовете на Комисията, че натрупани дефицити вследствие на онлайн обучението могат да се наваксват с допълнителна работа към края на учебната година. Предстои и реализирането през лятото на нова програма за извънкласни дейности в областта на културата и спорта. „Към момента не се обсъжда удължаване на учебната година. Започваме диалог за по-ранно откриване на новата учебна година“, обяви министър Денков

Парламентарната комисия по образование и наука обсъди и прие на първо четене внесения от Министерския съвет проект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, с който в системата се забранява осъществяването на политическа и партийна дейност.

Източник: Аз-буки

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.